۱۳۹۱ بهمن ۲۹, یکشنبه

تجاوزهای قاهره در ملا عام، با اخوان المسلمین و اسلام رابطه دارند؟



پیش نوشت:
در اینترنت بحث های زیادی درباره تناقضات بین "اسلام سنتی" و "اسلام مدرن" بوجود آمده اند. 


برای مثال، رانی در این رابطه نوشته:   
"بدیهی است که یکی از راه های فرار از بحث و مجادله تغییر صورت مسئله است و در این حالت این دسته از مذهبیون متمایل به مدرنیته که دلیل و برهانی برای رد این تناقضات رفتاری ندارند راه را در این دیده اند که نقد را نشنیده بگیرند و ناقدان را به کاری که نکرده اند متهم کنند . حال باید گفت با تهمت و فرار به جلو از نقد منتقدین  این گونه رفتارها فرار کردید با اندیشه درون خود چه میکنید؟ آیا قصد دارید اسلام را تا حد یک دین التقاطی باری به هر جهت تقلیل دهید تنها به این دلیل که نام مسلمان را روی خود نگه دارید ؟ طبیعی است که نه تنها از بین مسلمین طرد خواهید شد بلکه از نظر طیف غیر مسلمان نیز گروهی التقاطی و بی هویت معلق بین زمین و آسمان تلقی خواهید شد . از آنجا رانده و از اینجا مانده . لذا نه در مقام بحث و جدل و اعتراف که در نزد خود تکلیفتان را با خودتان روشن کنید تا بدانید چه هستید و چه میخواهید و به کجا میروید ."

به نظرم این بحث ها باید بیشتر باز شوند. مصاحبه جالبی را در مجله "سایت" آلمان خواندم. یک وکیل مصری زنان مسلمان در آلمان، از ارتباط اسلام، اخوان المسلمین و تجاوز سخن می گوید. سیران آتس، خود یک زن مسلمان است که نه تنها صورت مساله را تغییر نداده، بلکه آن را شجاعانه و با اشاره به آیات قرآنی  می شکافد. و باز جالب اینکه کامنت نویسان آلمانی از ایشان به وجد آمده اند.

 البته دلیل من برای ترجمه کردن نوشته زیر، فقط این مساله نبود. به نظرم، با وجود تمام تفاوت های ایران و مصر، می توان از اتفاقات مصر بسیار آموخت. 

------------

تجاوزهای خدا خواسته

سایت:  خانوم آتس، می دانستید که هفته پیش در قاهره حدود 20 زن در ملا عام مورد تجاوز قرار گرفته اند؟ در سالگرد انقلاب. پلیس حاضر در صحنه هیچ واکنشی نشان نداد، با وجود اینکه صدها مرد در این تجاوزها نقش داشتند.

آتس: من این را در روزنامه خواندم. اما تعجب نکردم.

سایت: ببخشید، چی گفتید؟

آتس: به این دلیل که  تجاوز جنسی یک موضوع از آغاز زمان انقلاب بود. روز استعفای مبارک در میدان التحریر یک خبرنگار زن آفریقای جنوبی ، لارا  لوگان، توسط ده ها  تن از مردان مورد تجاوز قرار گرفت،  سطح فعلی خشونت تکان دهنده است. اما این ها منطق انقلاب در یک جامعه مردسالار است که زنان نیاز به تحت فشار قرار داده شدن دارند. نباید فراموش کنیم: معترضان زن مخالف دولت، دارند با یک حکومت مذهبی بنیادگرا مبارزه می کنند.

سایت: تجاوز چه ربطی به مذهب دارد؟
آتس: آپارتاید جنسی یک بخش اساسی از جهان اخوان المسلمین است. آنها معتقدند زنان و مردان برابر نیستند، به طوری که زنان باید کوچک و تحقیر شده نگه داشته شوند.

سایت:  وب سایت هایی مانند harassmap.org موجودند، که شما در آن می توانید با ارسال ایمیل یا پیامک در هنگام حملات یا تهدید، کمک بطلبید. چرا پلیس دخالت نمی کند؟

آتس: به این دلیل که آن ها بخشی از سیستم زن ستیزند. وبلاگ نویس مصری مونا التحوی توسط نیروهای امنیتی در طول انقلاب مبارک دستگیر شد و دوازده ساعت مورد آزار قرار گرفت. او بعدن آن، روش ها را توصیف کرد که دیگر در وبلاگش وجود ندارند. او خودش را کنار کشید. این دقیقن همان چیزی بود که متجاوزین می خواستند. 

سایت: اما انقلاب مصر یک انقلاب زن ها هم بود. 

آتس: یک دوست (زن) از قاهره در ژانویه 2011  به من  نوشت که برای اولین بار این احساس را داشت که به عنوان یک انسان برابر با مردان زندگی می کند. ناگهان همه با هم یکی شدند: مردان با یا بدون ریش، زنان با و یا بدون روسری همه با هم مبارزه کردند. او امیدوار بود که تفکیک جنسی متوقف می شود. با این حال، این امید چندان دوام نیافت. به عنوان یک فعال حقوق بشر، زنان فعال بسیاری را می شناسم که توسط ماموران پلیس و سرباز، به صورت جنسی تحقیر شدند. 

سایت: مونا التحوی مقاله ای نوشته بود با این تیتر: "چرا آن ها از ما متنفرند". منظورش از آن ها مردها بودند. این تنفر از کجا می آید؟

آتس: تحقیر، تنفر بوجود می آورد.

سایت: اما نفرت تجاوز نیست.

آتس: یکی دیگری را بوجود می آورد. وقتی مردان نمی توانند قبول کنند که زنان با آن ها برابرند،  به مبارزه با همه زنانی که با تحقیر شدن خود مبارزه می کنند می پردازند. التحوی می گوید چنین مردانی ترسِ از دست دادن قدرت ندارند، اما از از دست دادن یک وضعیت خاص خدا داده می ترسند. برای مسلمانان سخت گیر مؤمن، انقلاب زنان کفر است.

سایت: و کفر خشونت را توجیه می کند؟

آتس: مسلمین بنیادگرا اینگونه استدلال می کنند: خدا می خواهد که من یک مرد باشم و تو یک زن. اگر تو در تضاد با خدا عمل می کنی، من مجازم از زور استفاده کنم.

سایت: گفته می شود اوضاع پس از نماز جمعه از همیشه خطرناک تر است.

آتس:مسخره است، ولی حقیقت دارد. در مساجد، تفکرهای تحقیر زنان توسط بالاترین مقام ها مشروعیت می یابند. "خواسته خدا نظام مردسالارانه است". این با طرز فکر ما فمینیست های مسلمان در تضاد است. و وقتی جواب می دهیم ما زن ها نیز خواست خداییم، عصبانی می شوند. یک فعال حقوق زنان نوشت: "اگر خدا روسری می خواست، ما را با روسری می آفرید"

سایت: "تجاوز فقط توسط مسلمین صورت نمی گیرد. تجاوز کننده در همه فرهنگ ها وجود دارد"

آتس: بله، چون یک ژست قدرت نهایی است. اما آیا این مساله به  لحاظ اجتماعی پذیرفته به صورت مذهبی توجیه می شود؟ این  باعث می شود که قضیه تفاوت پیدا کند. این مساله تنها مربوط به اسلام نیست. اما در مصر، مذهب و سیاست در حال حاضر به هم نزدیک می شوند. قرآن دارد قانون می شود. نتیجه گرفته می شود: زنان نباید در سیاست فعال باشند، چرا که با طبیعتشان در تضاد است. اگر آنها غیر طبیعی کنند، باید با آن ها مبارزه کرد.

سایت: آیا شما فکر می کنید که اخوان المسلمین این کارها را تایید می کند؟

آتس: من تقریبن مطمئنم که آن را تایید می کنند، اما وانمود به محکوم کردنش می کنند. بنا به دلایل بین المللی، باید فاصله بگیرند. آن ها جلوی این کارها را نمی گیرند، در صورتی که قدرتش را دارند. آن ها می توانند بلوک زنان را با نیروهای پلیس محافظت کنند. من همیشه به اخوان المسلمین مشکوک بودم، چون آنها  از اصول ابتدایی دموکراسی مانند برابری و یا  آزادی مخالفا را قبول ندارند. مفهوم محدود آن از آزادی شریعت [قانون اسلام] است. زنان  حق تعیین سرنوشت ندارند، آنها فقط می توانند شوهرشان را انتخاب کنند. برای مثال شهادت یک زن تنها نصف شهادت مرد ارزش دارد.

سایت: بسیاری از معترضان در قاهره خود را مسلمان ...

آتس: ... اما در چشم متجاوز اینگونه  نیست! برای آن ها ایشان مسلمان نیستند، بلکه گناهکار و خلافکار.

سایت: اگر اسلام آن قدر که شما می گویید زن ستیز است، چرا زنان مسلمان می مانند؟

آتس: شما می پرسید چرا من مسلمانم؟

سایت: بلی.

آتس: زیرا مشکل اسلام نیست، بلکه ناتوانی بسیاری از مردان مسلمان در زندگی با یک ایمانی که با دنیای امروز جور باشد هست.  بسیاری از متجاوزان حتی یک بار هم پا به مسجد نگذاشته اند. اما فقدان احساس گناه آن ها، در فرهنگ و مذهب کشور ریشه دارد. من به عنوان مدافع حقوق زنان مسلمان در آلمان بارها این ضرب المثل ترکی را شنیده ام: "مرد دوست می دارد و می زند".  بنابراین: او اجازه دارد بزند. این با سوره النسا  آیه 34 جور در میآید: "و (اما) آن دسته از زنان را كه از سركشى و مخالفتشان بيم داريد، پند و اندرز دهيد! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نماييد! و (اگر هيچ راهى جز شدت عمل، براى وادار كردن آنها به انجام وظايفشان نبود،) آنها را بزنید!"  یک سه گام زشت: اندرز، عقب نشینی از عشق، خشونت. فقط بنیادگرایان بر این آیه تکیه نمی کنند، این از ویژگی های کل جهان اسلامی است.

سایت: شما چه کاری میخواهید انجام دهید؟

آتس: ما مسلمانان لیبرال می توانیم اصلاحاتی را خواستار شویم و اجرا کنیم.  با این حال، تراژدی مبارزه ما علیه مردسالاری و خشونت جنسی این است که مجازاتش خیلی کم است. چنین مجازات هایی توسط متجاوزین چندان جدی گرفته نمی شوند.

سایت: توصیه های شما به معترضان در قاهره چیست؟

آتس: با مردان لیبرال متحد شوند از خودشان به بهترین شکل ممکن حفاظت کنند. در غیر این صورت آنها این مبارزه را خواهند باخت.

توضیح: قسمت کوتاهی از مصاحبه ترجمه نشده است. 

Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر