۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

جنبش سبز، زنده یا مرده؟

یکی از دوستانم خندان وارد دفتر شد:

- نیما، بیا. این خیلی باحاله. باید ببینیش.
- چیه؟ چه خبره؟
- یه ویدیویِ خبری از ایرانِ ...

5 دقیقه از اخبار 15 دقیقه ای شبکه ی اِن.تی.وی. به ایران تعلق داشت! با خبر دستگیریِ رمال و جن گیر آغاز شد،
اینکه دادستان تهران این خبر را تایید کرده. رفیق  دکمه ی "وقفه"  را کلیک می کنه:
- تو اروپا فقط این را نشان می دهند فقط برای خنده مردم...
حرفش را قطع می کنم و می گم که ایرانی ها هم به این حرف ها می خندند... با هم میخندیم. رفیق، فقط تا اینجای ویویو را دیده بود-.  بقیه ویدیو را نگاه می کنیم.

گزارش به تحلیل جدی جنبش سبز هدایت می شود. اول عکس موسوی نشان داده می شود و گفته می شود که موسوی چند هفته ای است  در حبث خانگی به سر می برد. بقیه چهره های شاخص اپوزیسیون یا در زندان است، یا به خارج فرار کرده و یا از ترس حبث و شکنجه خاموش شده. در پایان گفته می شود که جنبش سبز مرده، امروز دعوا بین احمدی نژاد است و خامنه ای. تمام. 

نقش بازی من آغاز می شود. من طرف جنبش سبز را می گیرم. من می خواهم ثابت کنم که جنبش زنده است:

از فعالیت های دانشجویی، از 25 بهمن، از روزنامه های زیرزمینی و وبلاگ ها می گویم. از اینکه این جنبش با نارضایتی مردم به وجود آمده. از اینکه این جنبش وقتی می میرد که ایران به دموکراسی برسد و این نارضایتی ها به پایان برسند.

رفیقمان می گوید این ها برای یک مشاهده کننده از بیرون کافی نیست، او می شود وکیل خبرگزاری تا بحث ادامه پیدا کند:

- منظو خبرنگاران اروپا این نیست که این نارضایتی ها وجود ندارد. وقتی که می گویند جنبش مرده است، یعنی این حرکات آن اثر لازم برای سقوط حکومت یا تغییراتی مهم بر زندگی مردم یا حتی به چالش کشیدن آن را ندارد.  

و باز من جواب می دهم:
- مردم ایران مانند آتش زیر خاکسترند. هر لحظه ...
- این را نمی دانیم. خواهیم دید، نیما. ولی فعلن که چیزی دیده نمی شود. به همین خاطر، از دیدِ ما جنبش سبز فعلن مرده است، کسی نگفته که دوباره تولد نمی شود. شاید اصلن به شکل دیگری ظهور پیدا کند. فعلن به نظر می آید که مردم دعوای خامنه ای - احمدی نژاد را مناظره می کنند. آینده را خواهیم دید. خبرنگاران آن چیزی را گزارش می کنند که اکنون دیده می شود. نارضایتی که تنها کافی نیست. اسمش جنبش است، نه نارضایتی.
- همین شکاف میان حکومت یکی از اهداف ما بود...
- البته فقط اگر از این شکاف به نفع خودتان استفاده کنید. شما الآن فقط ناظرید.
- بله، ولی شاید هنوز موقع اش نرسیده است. فراموش نکن، سالگرد تقلب در انتخابات به زودی می رسد، برنامه های دیگر اعلام خواهد شد، بچه ها در حال تحلیل اند ...
- خیلی خوب. به زودی معلوم می شه...  سر از مقایسه جنبش سبز و انقلاب مسالمت آمیز آلمان شرقی در آوردیم.

در راه خانه، حالم گرفته بود. یک جوری راست می گوید، این رفیق. ولی من هنوز هم فکر می کنم جنبش هنوز نمرده است. نمی خواهم به خودم امید الکی بدهم. ولی  به گمانم در 25 اردیبهشت جنبش نفسی کشید. دانشگاهِ زنده، برای  یک ملت، تَک نفسی زد هر چند سطحی. شاید این همان تک نفسی بود که برای بقا و توانبخشی اش لازم بود.

راستی، برنامه ریزی برای خرداد ماه کی آغاز می شود؟

پاورقی:
خلاصه ای بود از یک گفتگوی تقریبن هفت ساعته که بیشترش در مورد ایران بود. از آن بحث هایی که تا دم صبح بیدار می مانی و دو پاکت سیگار را خالی می کنی.

Balatarin

۱۲ نظر:

  1. آقا من هم می گویم جنبش سبز زنده است. من هم یک نفر دیگر که هر روز به اندازه خودش برای جنبش تلاش می کند. فعلا خودمان دو نفر را داشته باش تا ببینیم چند نفر می شویم:)

    پاسخحذف
  2. آرمان جان، جنبش به خاطر همین تلاش های شما و امثال شما زنده است

    پاسخحذف
  3. جنبش سبز زنده است، چون ما زنده هستیم و هر روز و هر لحظه برای پیشبردش تلاش میکنیم گاهی با حضور در خیابان ، گاهی با آگاهی دادن به بیخبران و گاه با بحث و تحلیل و گفتگو برای حرکت به سمت بهبود رفتار اجتماعی
    در یک کلام ما راه سبز امید رو زندگی میکنیم:)

    پاسخحذف
  4. نباید انتظار داشت که جامعه در هر برهه از زمان آماده ی دادن هزینه باشه. اون هم با این شرایط اقتصادی بسیار اسف بار. جنبش به این معنی نیست که حتما باید در کوتاه مدت انقلابی رخ بده. جنبش یک حرکت طولانی مدت برای اصلاح جامعه و حکومته که گاهی به خیابون ریختن داره گاهی هم مبارزه ی مدنی. به علاوه وظیفه ما اینه که از اتفاقات دور و اطراف مون به نفع جنبش استفاده کنیم. مثلا همین دعوای خامنه ای - احمدی نژاد. بهمه می دونیم که خامنه ای و اطرافیانش تازه به حرفای روزهای اول جنبش یا حتی قبل از اون رسیدن. این موضوع خودش جنبش رو یه گام به جلو می بره. می تونه حتی کسانی رو که به جنبش اعتقاد نداشتن رو به سمتش جذب کنه. این هم یه مرحله ی حساب می شه. نشون می ده جنبش همیشه از حکومت و سیاست مدارهای درگیر در اون جلوتر بوده. نشون می ده که جنبش زنده س و می تونه ادامه پیدا کنه

    پاسخحذف
  5. رو منم حساب کنین که حتی صبح روز عقدکنونم هم اول اومدم گودر اخبار جنبش رو خوندم بعد رفتم به بقیه کارهام رسیدم!‏

    پاسخحذف
  6. جنبش سبز وجود داره و هنوز هستش ولی وضعیتش از حالت بالفعل به به حالت بالقوه تغییر کرده و منتظر جرقه ای هستش که اونو از حالت بالقوه به بالفعل دوباره تبدیل کنه . تا اون موقع هم تنها کاری که میشه کرد همین کاریست که داریم میکنیم و درضمن زمان هم یکی از بهترین دوستانه جنبش سبزه . (منظور از جنبش سبز هم کلیه نیروهای مترقی و صاحب نظر هستش نه فقط جمع اکثریت)

    پاسخحذف
  7. فکر می کنم بیش از اندازه درگیر کلماتیم. همه چیز به تعریفمان از "جنبش" بر میگردد. دیگر چه بحثی می ماند؟ اگر منظور از جنبش فعالیت اعتراض آمیز آشکار در خیابان است خب جنبش تقریبا مرده. ولی اگر منظور رشد ایده ای در راستای تغییر وضع موجود است جنبش نه تنها نمرده بلکه لااقل در فضای سایبری روز به روز رادیکالتر می شود

    پاسخحذف
  8. بخشی از کامنت های گودری را اینجا کپی کردم. فکر کردم بد نباشه

    پاسخحذف
  9. آقا برنامه ای هست، منم هستم.

    پاسخحذف
  10. آقا برنامه ای هست، منم هستم.

    پاسخحذف
  11. از شواهد و قراین به نظر می رسد که ما بی شماریم

    پاسخحذف